..perjantaina iltapäivästä pelästyin todella.Väpä alkoi ripuloimaan rajusti,siis todella rajusti.Soitin heti eläinlääkärille joka kehoitti seuraamaan Väpää.
Illalla alkoi raju oksentaminen.Soitin päivystykseen.Kehoitettiin seuraamaan ja antamaan oksennuksen estolääkettä,jota minulla oli kotona.Oksentaminen jatkui ja ripuli oli rajua.Vesi pysyi sisällä,ruoka,pienikin murena,tuli heti ylös.Soitin yöllä uudestaan päivystykseen,sama taas,seuraile jos ei ole kuumetta,ei ole apaattinen eikä oksennuksen tai ripulin mukana ole verta,odota....Lauantai aamuna en enää halunnut odottaa vaan soitin Lohjan pieneläinklinikalle josta sanottiin,että tule heti kun vaan pääset.Menin samantien.Eli olin siellä hieman klinikan avaamisen jälkeen.Väpä oli koko ajan todella pirteä,pidin sitä kaksin käsin kiinni kun olisi vaan halunnut mennä koirakavereiden luokse.Silti Aija Jantunen halusi tutkia Väpän ihan perusteellisesti.Röntgenkuvat sekä kaikki verikokeet.Minuakin huolestutti haima...Pelkäsin sitä...Väpä laitettiin tippaan ja minulle oli jo puhelimessa sanottu,että jos sinulla on mahdollisuutta niin jää tänne Väpän kanssa.Klinikalla kiire ja apuni oli heille todella tärkeää,eli avustin Väpän hoidossa.Olin avustamassa röntgenkuvien otossa sekä verikokeissa.Valvoin itse Väpän tilaa koko ajan.Henkilökunta pystyi olemaan toisaalla ja Väpä kuitenkin oli jatkuvassa seurannassa.Diagnoosi:Gastroenteritis.(maha-suolitulehdus.)Kuvissa näkyi mahalaukun ärsytystä.Siksi niin rajua se oksentaminen.Verikokeissa ei ollut mitään hälyyttävää.Kaikki ok!Kun kuulin tuon levisi päästä alkaen kohti jalkojani sellainen jännä tunne,Aijakin huomasi sen.Oli kuin joku olisi pistänyt minuun jotain rauhoittavaa.Vetelyys alkoi päästä ja levisi jalkoihin asti ja siinä vaihessa jalat olivat aivan lötköt ja Aija sai tukea minua.Tuli sellainen helpotuksesta aiheutunut rauhoittunut,vetelä olo.Kyllä pelkäsin.Kun ikää on kaverilla jo 11 niin siellä taustalla olisi voinut olla vaikka mitä.Aijakin,kuten minä,pelkäsi sitä haimaa eniten.Kuitenkaan se ei ollut se,eikä mitään muutakaan vakavaa.Kuulin sitten jälkeenpäin,että naapurissa käynyt Emmiä hiukan nuorempi sekarotuinen Rontti koira,näille tuttu,oli tavatessaan nämä ollut kaksi päivää ripulilla.Omistaja antoi kuitenkin sen leikkiä kaikkien näiden kanssa.Ei maininnut asiasta.Vasta kun sanoin naapurille tulevani eläinlääkäristä sanoi tämä,että Ronttikin on ripuloinut,oli ripulissa kun kävi kylässä.Just.Eihän näitä pumpulissa voi pitää,mutta olisi omistajakin voinut ajatella,että minulla iäkäs koira kotona jota haluan kuitenkin mahdollisimman paljon suojella kaikilta taudeilta.Kuitenkin kovempaa ja rankempaa kaikki on vanhukselle.Nyt Väpä 10 pvä antibioottikuurilla,antepsin-kuurilla viikon sekä saa lääkettä myöskin ripuliin.Emmi ja Cosmo vielä oireettomia.Emmi oli kaikesta tuosta niin huolissaan,sille Väpä niin tärkeä,että en halunnut sitä jättää yksin siksi aikaa kun menin Väpän kanssa lääkäriin,minulle sanottiin jo puhelimessa,että varaa aikaa paljon,ei heti pääse kotiin,haluamme seurata ym.Emmi oli niin hermostunut siitä,että Väpällä ei kaikki ollut hyvin joten kysyin äidiltä,että voinko tuoda Emmin sinne,en halua jättää sitä yksin tuollaisessa hermostuneessa tilassa.Äidin luona Emmi oli sitten piristynyt ja jahdannut suurimman osan ajasta sisällä lentelevää kärpästä sekä hoitanut heidän Kalle kania.Kotiin tulimme Väpän kanssa klo.13 jälkeen.Eli olimme siellä koko klinikan aukioloajan.Aija halusi nesteyttää Väpä kunnolla sekä muutenkin vaaria seurailla.Mikä minulle helpottava asia,olimme avun lähellä jos sitä sitten jostain syystä olisimme tarvinneet.Nyt oksentaminen on loppunut(koputan maalamatonta puuta).Pientä ripulia on vielä ja Väpä saa nyt pieniä riisi/kana-annoksia.saa nähdä käykö kaikki läpi..Kyllä pelästyin tuota Väpän sairastumista.Kuullemma veriarvot ,Väpän ikä huomioon ottaen, ovat erinomaiset,mikä helpotti minua suuresti :)Vaarilla kaikki hyvin.Emmi oli haltioissaan kun suuri idoli palasi kotiin.Se ei tiennyt miten olisi Väpän edessä ollut ja parhaiten sille osoittanut,että olen iloinen siitä,että palasit kotiin eikä sinulla ollut mitään vakavaa.Taas kerran sain todistaa tuota pienen parsontytön ihmeellisyyttä.Siis Emmi on jotain niin ihmeellistä kuten monesti olen jo todennut.Se vahti Väpää,tarkisti jopa yöllä,että miten Väpä voi.Yleensä Emmi nukkuu yöt hyvin,mutta nyt oli levoton ja seurasi Väpää.Sisar hento ruskea-valkoinen.Emmistä minä itse sain taas suurta voimaa jaksaa ..Siis kun Väpä sairastui.Tuo pieni parson on oikea terapeuttikoira.Emmin läsnäolo helpotti oloani suuren huolen keskellä.Huoli oli Väpä-vaarista suuri.Niin rajua oli tuo kaikki..Ja yhtäkkistä.Aamupäivän vielä kunnossa..leikki ym..Nyt kun kaikki on rauhoittunut olen todennut hiljaa itsekkseni,että minulla on hyvät koirat..Olen niin onnellinen noista kolmesta mussukasta.Väpä sisukas vaari,Emmi pieni hassu hoitaja mussukka ja Cosmo pikku nalle..halasin eilen jokaista erikseen pitkän tovin..